• IFAC

Accueil  Publications  Articles parus dans (...)  Locke’s Ethics of (...)

Locke Studies

Locke’s Ethics of Virtuous Thinking

vol. 22, 2022

mercredi 7 décembre 2022, Angélique Thébert


Résumé : Locke is generally taken as promoting an ethics of belief. For him, we must apply a doxastic norm so that we properly conduct our understanding. Thus, he forcefully highlights one key epistemic norm, the norm of evidence, that prescribes that we adjust the strength of our assent to the available evidence. I shall argue that Of the Conduct of the Understanding constitutes the framework within which Locke’s remarks in the Essay must be inserted. Far from promoting a mere ethics of belief, Locke actually promotes a virtue epistemology, or an ethics of virtuous thinking. Contrary to doxastic anti-voluntarism, this new way of apprehending Locke’s remarks does not downplay the role of the will. But compared to doxastic voluntarism, it gives its due role to the will (it is not devoted to the control of our assent, but to the ordering the consideration of an idea, or the forbearing to consider it, which is at the bottom of the acquisition of intellectual habits). Moreover, it takes into account important aspects of our intellectual life, namely diachronic and social aspects.

Article disponible en pdf sur : https://ojs.lib.uwo.ca/index.php/locke/article/view/14153




À propos de l'auteur :

Maîtresse de conférences
Philosophie britannique moderne, philosophie analytique de la connaissance


Courrier électronique : Angélique Thébert


Du même auteur :
  • Sous la direction de Rebecca Copenhaver (Lewis & Clark College) et Todd Buras (Baylor University)

    Thomas Reid on Mind, Knowledge and Value

    Oxford University Press

    Angélique Thébert
    This volume offers a fresh view of the work of Thomas Reid, a leading figure in the history of eighteenth-century philosophy. A team of leading experts in the field explore the significance of Reid’s thought in his time and ours, focusing in particular on three broad themes : mind, knowledge, and value. Together, they argue that Reid’s philosophy is about developing agents in a rich world of objects and values, agents with intellectual and active powers whose regularity is productive. Though (...)

  • Dossier sur Locke

    Locke et la discipline de l’entendement

    n°3 de la revue Philosophical Enquiries

    Angélique Thébert
    Comment prendre soin de son entendement ? Comment le conduire dans le champ du probable ? Comment éduquer notre entendement et celui d’autrui ? Pour un lecteur contemporain, la réponse de Locke semble souffrir d’une certaine tension. Locke déploie en effet deux démarches a priori incompatibles. Pour le dire rapidement, la lecture de ses recommandations dans le livre IV de l’Essai sur l’entendement humain, et en particulier dans les chapitres 14 à 20, nous encourage à considérer que la (...)

  • Matérialisme et nécessitarisme au XVIIIe siècle

    La conséquence matérialiste

    Revue Dix-huitième Siècle, 26, 2014

    Angélique Thébert , Antoine Grandjean , Pascal Taranto
    Le numéro 46 (2014) de la revue Dix-huitième Siècle contient un dossier coordonné par Antoine Grandjean et Pascal Taranto, intitulé « La conséquence matérialiste ».
    Consacré au rapport entre nécessitarisme et matérialisme au XVIIIe siècle, il rassemble 7 contributions : Matteo Favaretti-Camposampiero : « La chaà®ne des causes naturelles. Matérialisme et fatalisme chez Leibniz, Wolff et leurs adversaires » à‰leonore Le Jallé : « La réception humienne du nécessitarisme de Hobbes » Angélique Thébert : "David (...)

  • Philosophical Enquiries, numéro 1, juin 2013

    Connaissance de base et Principes du sens commun

    Une solution reidienne au problème du critère

    Angélique Thébert
    Starting from the consideration of the “principle of the criterion†, according to which “knowledge of the reliability of our intellectual faculties is required to have any knowledge†, the paper shows how the Scottish philosopher Thomas Reid helps us to escape the dead-end into which we are classically supposed to fall if we stick to this principle. Briefly, either we endorse a strict interpretation of this principle, but then we must admit that it is impossible to know anything, or we take on a (...)

  • La connaissance comme capacité : le traitement des cas de Gettier

    Igitur, Vol. 4, n°1, p. 1-25

    Angélique Thébert
    Résumé : En partant d’une analogie entre la structure de l’argument sceptique dit « argument de l’ignorance  » et la structure de « l’argument de Gettier  », je montre que de màªme que la prémisse de l’argument de l’ignorance a été remise en cause dans une démarche externaliste et dans une démarche se réclamant du sens commun, la prémisse de l’argument de Gettier peut àªtre contestée. Il en résulte que toutes les situations de Gettier (dans lesquelles ce qui fait qu’une croyance est vraie ne correspond pas (...)

1 | 2


Haut de page up

rechercher sur le caphi


aide & repérage

logouniv       Le site du CAPHI est mis à disposition selon les termes de la licence Creative Commons Paternité - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 2.0 France.      Creative Commons